קיבוע זכויות מה זה ומתי זה נדרש?

בסופו של דבר, כשזה מגיע לחסכונות הפנסיוניים שלנו, שאיפה אחת משותפת לכולנו – למצות כל שקל ולהבטיח שנוכל למקסם את החיסכון שלנו ולהגשים את כלל הציפיות שלנו מהפרישה. לכן, לא ניתן להפריז בחשיבותו של תכנון פנסיוני נכון.. חלק מהותי מתכנון זה קשור באופן הדוק להטבות המס החלות בחוק. תכנון מס נכון של החיסכון הפנסיוני יכול להותיר בידיך סכומי עתק מהפנסיה. כדי להבטיח שנמצה מהטבות אלו את המיטב, עלינו לבצע קיבוע זכויות. כאן, נסביר מי זכאי לקיבוע זכויות מה זה בעצם וכיצד נעשה זאת על הצד הטוב ביותר.

קיבוע זכויות מה זה בעצם?

כאשר אדם מגיע לגיל פרישה ומתחיל לקבל קצבה, הוא זכאי למספר הטבות פטור ממס הכנסה. את ההטבות הללו ניתן להחיל על מענקי פרישה, משיכת פיצויים, היוון קרנות פנסיה או פטורים מקצבת הפנסיה החודשית. התהליך כפוף להוראות תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, שאושרה בכנסת במאי 2012. תיקון זה מאפשר לגמלאים לבחור כיצד הם מעוניינים ליהנות מהפטורים ממס, תוך הבטחת התנאים הדרושים לפרישה נוחה.

מי זכאי לקיבוע זכויות?

ניתן לבצע קיבוע זכויות עם הגיעך לגיל פרישה או מיום קבלת הקצבה הראשונה לפנסיה. נכון לשנת 2023, גיל הפרישה בישראל הוא 67 לגברים ו-62 שנים ושמונה חודשים לנשים. חשוב לציין, כי גמלאים שכבר החלו לקבל קצבאות פנסיה לפני 1 בינואר 2012, יכולים להגיש בקשה להטבות מס נוספות שלעתים עשויות להיות זמינות להם.

אם ניתן לבצע קיבוע זכויות רטרואקטיבי?

בהחלט, ניתן להגיש בקשה להחזרי מס בגין קיבוע זכויות עד שש שנים אחורה. כדי לעשות זאת, יש להגיש טופס 161ד. כמו כן, חשוב לזכור שאם עדיין יש לך הכנסה מעבודה גם לאחר היציאה לגמלאות, יהיה עליך לבצע תיאום מס. הליך זה נדרש ככל שהכנסות אלו אינם מקצבאות ביטוח לאומי. יש לבצע את תיאום המס החל מתחילת השנה עבורה נדרש התיאום, בחודש ינואר, ולהמשיך לבצע את התיאום מדי שנה. חשוב להבהיר כי ככל שלא יבוצע תיאום, יחול שיעור מס מרבי של 47% על הכנסתך המשנית.

איך עושים קיבוע זכויות?

כעת, משהבנו מי זכאי לקיבוע זכויות מה זה וכיצד ניתן לבצע את התהליך באופן רטרואקטיבי, רק טבעי שנתהה איך עושים קיבוע זכויות וכיצד מתנהל התהליך. תהליך הגשת קיבוע זכויות לרשות מס הכנסה כרוך במילוי טופס 161ד. טופס זה מוגש לפקיד השומה באזור מגוריו של המבקש או במקום בו מתנהל תיקו. ניתן גם להשלים את התהליך באופן מקוון באתר רשות המיסים ללא עלות נוספת. אל הטופס, יש לצרף אישורים על גובה הקצבאות הצפויות מכלל המעסיקים לשעבר במהלך 32 שנות עבודתך האחרונות. כמו כן, יש לצרף אישורי יתרה מעודכנים מקופות גמל ומכתבי הפסקת העסקה וכל מסמך אחר שקשור לאירועי פרישה.

מהו הפטור המרבי ממס?

נכון לשנת 2024, הפטור המקסימלי לקצבה חודשית הוא 4,903 ₪ המחושב על ידי חלוקת 882,648 ₪ ב-180 חודשים. הפטור המקסימלי מחושב לפי תקרת קצבה מזכה של 9,430 ₪ לחודש.

כפי שניתן לראות, הערכה מדויקת של חבויות המס הפוטנציאליות בחיסכון הפנסיה שלך יכולה לקבוע במידה רבה את אופק האפשרויות שלך. כדי להבטיח שניתן יהיה להגשים את כל החלומות שלך וליהנות מפרישה מושלמת, חשוב להסתייע באיש המקצוע הנכון שיוכל לסייע לך לסלול את הדרך לשם. רוצה לקבל ייעוץ מקיף שיאפשר לך לתכנן את הפרישה שלך באופן מושכל? אנו מזמינים אותך להשאיר פרטים כאן עוד היום ונחזור אליך בהקדם.

שיתוף »

אולי יעניין אותך גם..

דברו איתי

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!

עתיד פיננסי בטוח